onsdag, december 12, 2007

Personlig utveckling framför skärmen

de som spelar är hälften så stressade som de som inte gör det. .. Datorspelandet är en källa till både utveckling och sociala kontakter. .. Ungdomsstyrelsen kan inte se några samband mellan datorspel och sämre hälsa. .. Folkhälsoinstitutet har gjort en undersökning som visar att datorspel ger positiva effekter på reaktionsförmåga och problemlösning.

Det här har jag förvisso vetat hela tiden, men det känns skönt att det nu också belagts i studier. Speciellt så här i juletider, när det är dags att köpa sig själv en liten julklapp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åååååå, vad jag vill kunna spela dataspel.

Sist jag spelade var Sierra för tusen år sedan. Kan du tipsa om något lämpligt för mig och mina... begränsade förkunskaper? TYp äventyrsspel som KQ eller LSLarry...

http://tinnitussans.blogspot.com/2007/02/sierra.html


P.S. Jag har ingen joystick, såklart :-(

Marcus sa...

Oj, de där spelen är, milt sagt, antika. Hmm, jag spelar inte så mycket äventyrsspel själv, så jag vet inte om mina tips är så bra på det området. Det enda jag spelat är Heroes of Might and Magic-serien. Men kanske du skulle prova några av de nya rollspelsspelen, typ Elder Scrolls 3?

Anonym sa...

Hurra för folkhälsoinstitutet!

Marcus sa...

Haha, ja inget ont som inte också har något gott med sig. :-)