söndag, februari 03, 2008

European Open i BJJ

För exakt en vecka sedan befann jag mig i Lissabon och tävlade. Så ja, mersmaken höll i sig. Tävlingen var ett öppet Europeiskt mästerskap, vilket innebär att förutom hela Europa så var en ansenlig andel av deltagarna i de högre bältesklasserna från Brasilien. Jag själv mötte exempelvis fler brassar än européer. Totalt gick jag sex matcher på söndagen och resultatet blev ett guld i min viktklass och ett brons i den öppna viktklassen.
Dagens roligaste match var kanske något oväntat den sista, som jag förlorade. Tävlingen avslutades nämligen med att alla länder väljer ut sina bästa i respektive bälteskategori, och sen tävlar hela laget mot de andra nationerna. Först att vinna tre matcher (av fem), vinner hela omgången. Då vi bara var tre personer som representerade Sverige i den sammanslagna brun- och svartbälteskategorin, så var vi tvungna att vinna alla tre matcherna. Eftersom våra första motståndare alla var professionella svartbälten från Brasilien, som tränar flera pass om dagen, så var det nog inte många som satsade på svenskarna den dagen. Jag fick nöjet att gå första matchen och äran att möta ingen mindre än den flerfaldiga världsmästaren Alan "Finfou" Nascimento. Matchtiden var hela tio minuter, vilket är den tid som svartbälten tävlar. Ett tag låg jag riktigt pyrt till och var nära att bli utstrypt, men jag höll mig lugn, tog mig ut och lyckades vända honom så jag kunde arbeta ovanifrån. Tyvärr lyckades jag inte passera hans guard efter det, men jag är ändå nöjd med att jag inte blev utdragen och bara förlorade med 2-0 mot en utövare av hans kaliber.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis...kul att se...jag trodde du slutat tävla faktiskt..

Unknown sa...

Grattis! Sjukt starkt!
Att se den ngt tyngre herr Widengren in action är alltid uppfriskande! :-)

Glöm inte att du ändå fick spö i boffefight -99, trots alla dina snygga ninjamoves. Hiiya!

:-)

Anonym sa...

Hurra hurra!

Kraften är i balans igen!

/Padawan Louise

Anonym sa...

Snyggt jobbat!

Anonym sa...

Snyggt jobbat! Återkommer snart med förslag om tid för UFC.

Imperatorn

Marcus sa...

Tack allihopa!

Redaktionen sa...

Gratulerar!

Anonym sa...

Wow, inte bara snygg liberal, uan en mästare också i jiu jitsu.:)

Marcus sa...

Tack Jimmy!

LouiseP: Haha, det kan ju vara bra att kunna om man skulle råka ut för någon stenkastande reclaim the streetare eller syndikalist. ;-)

Anonym sa...

Wow! Hur har jag kunnat missat detta inlägg??????

Stort, stort, stort grattis.

Fan vad du är bra. Heja!

Marcus sa...

Jag vet inte, men tack! :-)