fredag, november 17, 2006

MMA: En sport med anrika anor

Mixed Martial Arts (MMA) framstår för de flesta icke insatta som höjden av brutalitet och dåligt omdöme. Den som är bättre insatt, vet vilken otroligt sofistikerad teknik som sportens främsta utövare besitter. Ett tidlöst exempel på en utövare som besegrat sina motståndare med mycket finess är Sakuraba. Denna humoristiska japans främsta vapen har alltid varit hans allsidighet och kreativitet, inte den råa styrkan eller aggressiviteten.

Även om det är all
sidigheten som är viktigast, så har jag personligen alltid föredragit duktiga grapplers som Jacare, Roger Gracie och Marcelo Garcia (fast med tanke på vilken sport jag själv utövar, är jag knappast en opartisk bedömare..). Jacare har redan ett par MMA-matcher under bältet, Roger Gracie debuterar snart, men Marcelo Garcia väntar vi fortfarande på.


En duktig utövare är främst att likna vid en duktig schackspelare; man måste försöka förutse sin motståndares kommande drag, och tänka flera steg in i framtiden, samtidigt som man styr motståndaren dit man vill ha honom. Däri ligger nyckeln till seger. Det är lika mycket ett hjärnarbete som ett muskelarbete. Därför kanske det inte är förvånande att en framstående tänkare som Platon var tvåfaldig mästare i kampsporten Pankration, en populär gren i dåtidens Olympiska spel.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar MMA.

Har stor respekt för sporten och dess utövare och håller med om att det finns hur mycket fördomar som helst.

Hur i himmelens alla frider ska man få människor att förstå innebörden av tolerens?

Som jag ser det så har ingen utövare någonsin blivit tvingad att delta i en MMA-tävling. Det är helt frivilligt.

Tack för filmen om Sakuraba. Den fick mig att återfå tron på mänskligheten efter ett besök på IKEA ;-)

Marcus sa...

Hej Maria,

sådär, tillbaks från en underbar helg i Köpenhamn.. Tänk om vi i Sverige också hade kunnat se en biofilm med en kall Carlsberg i handen.

Kul att du gillade Sakurabafilmen, och jag förstår att det behövdes lite uppmuntran efter ett besök på IKEA, som vi alla har ett lustigt hat-kärleksförhållande till. Jag avskyr också att åka dit, men av någon anledning så gör man det ändå lite då och då..

Håller med dig angående MMA och frivillighet, men jag har inget bra svar på din fråga. Man får försöka jobba på sina egna intoleranta tendenser så länge kanske.

Anonym sa...

Hej Marcus,

Oerhört skön film på Sakaruba - helt galen. Han kör verkligen allt. Jag blir inspirerad. :)
_
Gabriel

Marcus sa...

Hej Gabriel, det var ett riktigt antikt inlägg du hittat! :-)

Jo han e helt galen, och väldigt inspirerande.

Om du är sugen på att komma och provträna lite så säg bara till!

Unknown sa...

Tjenixen!

skön blogg om MMA. Inte visste jag att Platon var pankration mästare - coolt!!

Hälsn

Calle