måndag, mars 12, 2007

Förmyndarstaten slår till igen

Vissa lagar är vettiga, andra inte. En av de senare blir jag varse när jag läser senaste numret(sid 18-19, pdf) av min lokalblaska Vi i Vasastan. För tydligen finns det ett speciellt danstillstånd som staten utfärdar. 52 krogar och danshak har det, men andra välkända ställen som Kvarnen, Grodan, Södra Teatern, Fasching, för att bara nämna några, saknar detta tillstånd.

Så om du befinner dig på ett av dessa ställen och du känner något hårt pocka dig i ryggen, så är det inte för att farbror polisen är glad att se dig, utan då kommer du uppmanas att inte röra dig för rytmiskt. Vilket du som vit man förmodligen inte gjorde ändå. Men ni andra alltså.

Jag önskar jag kunde säga att jag blir förvånad, men i ett land där personligt ansvar är en anomali och där staten ska bestämma om skolan ska kunna servera godis och läsk, där staten ska bestämma om du ska ha bilbälte och cykelhjälm, så är väl detta en naturlig följd.

Uppdatering 22.59: Ser att Kristian Karlsson på SvD´s Ledarblogg reagerade före på samma sak.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Herrejösses i himmelens molnbeströdda höjder.

Jag blir galen av förmyderi och trygghetsfanatsim.

Bardiskar är gjorda för att dansa på. Så är det bara ;-)

Marcus sa...

Haha, så ska det låta!