söndag, mars 25, 2007

Jag och mina vänner bryter mot lagen

En gång var tredje vecka så brukar jag och mina vänner samlas hemma hos någon av oss och käka en matbit, dricka lite öl och spela några omgångar poker. Idag får jag reda på att vår i huvudsak sociala tillställning är kriminell. Förvånad blir jag såklart inte nu heller.

"[Lotteriinspektionens chefsjurist Håkan Hallstedt] berättar att det visserligen finns en teoretisk möjlighet för en arrangör i Sverige att ordna pokerspel och få tillstånd till det, men att lotterilagen då begränsar insatserna så hårt att spelet inte blir så lockande. Vinstgränsen är satt vid max 100 kronor."

Nu senast vann jag 300 kronor.

Inga stora summor, men tydligen mer än vad farbror staten tillåter. Så detta får bli mitt principiella ställningstagande för civil olydnad. Lagar som den ovan anser jag inte att man är moraliskt skyldig att följa.


Uppdatering: Jag har anklagat mig och mina vänner felaktigt. Vårat pokerspelande räknas tydligen inte till den kriminella sortens pokerspel. Se kommentarerna. Å andra sidan vidhåller jag att inte staten ska lägga sig i de fall det räknas som "arrangerat" pokerspel heller.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Marcus: Frågan är om ert pokerspelande räknas som "arrangerat pokerspel". Det borde nog en av dina vänner veta...

Dessutom så lär ni väl mest sitta och diskutera reglerna om jag känner dig rätt. Och att diskutera regler är väl inte förbjudet...

;)

Anonym sa...

Bengt har rätt. Om man arrangerar pokerspel i en sluten krets i hemmet och inte riktar sig till allmänheten utan befinner sig i en grupp som har annan intressegemenskap än själva pokerspelet (dvs exempelvis vänner, kompisar, arbetskamrater eller medlemmar av samma sekt som dyrkar getter)så är spelandet lagligt.

Dessutom har Bengt rätt i att du är en skamlös regeltänjare, inte bara i poker utan i alla spel som du ö.h.t. deltar i... :D

Anonym sa...

Jag gissar att Markus vid det här laget har övertalat sina med spelare att femtal i Ess är enligt reglerna om man sitter i mitten...och har ett förnamn som börjar på M. Att någon annan också satt på par i ess är inte relevant i just det här fallet...

Marcus sa...

Åhå, här frodas de lögnaktiga påhoppen bland kommentarerna ser jag. F.ö. så ska väl knappast en som tjänar sitt levebröd på regeltänjande vara den som kastar första stenen.. ;-)

Men det var ju tur att att vi inte var kriminella då. Då får jag göra ett principiellt ställningstagande för civil olydnad på ett annat område. Nämnde jag att jag bränner hemma och säljer? :-)

Anonym sa...

Marcus: "Å andra sidan vidhåller jag att inte staten ska lägga sig i de fall det räknas som "arrangerat" pokerspel heller."

Menar du att det är ok med svarta spelklubbar? För det är just "arrangerat" pokerspel...

Marcus sa...

"Menar du att det är ok med svarta spelklubbar?"

Absolut. Det har inte staten med att göra för fem öre.