fredag, augusti 31, 2007

Summerhits

Eftersom kanske en del av mina läsare inte följt bloggosfären i samma utsträckning som jag gjort i sommar, så tänkte jag tipsa om några av sommarens händelser och läsvärda inlägg. Upprörande såväl som glädjande.

I början på sommaren spelade Manu ChaoWay Out West i Göteborg. Som så ofta så är musiker och andra kulturtyper lite bakom flötet i politiska och ekonomiska frågor, och Manu Chao utgör tyvärr inget undantag på den fronten. Det kommer inte hindra mig att se dem uppträda här på Hovet i Stockholm. Trots viss ignorans så gör de fortfarande väldigt svängig musik.

Attila påminner om varför statens makt bör vara utformad så att den kan falla i din värsta fiendes händer.

Tommi Teljosuo, som förr skrev kloka saker på Odilous blog, har nu sadlat om och kommenterar numer sin samtid på den nyöppnade bloggen Popthecasbah. Det verkar lovande. Vi är inte alltid överens om allt, men Tommi argumenterar alltid väl för sin sak. Ska bli spännande att följa den bloggens framtida utveckling.

Gudmundson skrev vettigt om den tigande svenska kritikerkåren i den inflammerade frågan om Vilks rondellhund. Homan Anvari fick då rycka ut för att försöka nyansera debatten som försökte tigas ihjäl. Men tappade initiativ någonstans på vägen.

Apropå Gudmundson, missa inte hans knivskarpa lustmord av DN´s Per Jönsson. Hette jag Per Jönsson skulle jag fundera lite över mina moraliska premisser.

Denna artikel i den alltid lika läsvärda The Economist, väckte nästan den gamla konspirationsteoretikern i mig till liv. Det är nog bäst om den får sova vidare ostört. Kanske är det därför dessa EU-politiker kommer undan med detta? Hemska tanke.

En bekant till mig; Patrick Krassén gästspelade i sommar på SvD´s ledarblogg. Detta inlägg om den godtyckliga (o)rättvisan i det svenska skattesystemet är läsvärt.

Louise P skriver som vanligt tänkvärt i frågor om prostituition och moralhysterin kring sexuella frågor. Missa inte heller det som skrivs på Isabellas blogg.

Årets vitamininjektion i bloggosfären är helt klart Mattias Svensson. Jag vågar numer inte missa något av hans pricksäkra, provocerande och adrenalinstinna inlägg.

Är det förresten inte en glädjande nyhet att Värnplikten kanske ska avskaffas? Inte en dag för tidigt i så fall.

2 kommentarer:

Patrick sa...

Tack för headsup-en! Läs vår nämnd-grupp-blogg på http://frihetochekonomi.blogspot.com.

Ses!

Marcus sa...

Aha, tack för tipset! Kul att du fortsätter bloggandet.

Ses och hörs!