torsdag, augusti 23, 2007

Vad har Logik och BJJ gemensamt?

Även om denna sommar inte har varit så varm, så har den varit svettig. Innan höstterminen börjar, så ska jag ha bevisat mer än 20 teorem i peanoaritmetik, sju teorem i metalogik, samt visa att Löwenheim-Skolems teorem gäller. Helt klart den mest krävande fempoängskurs jag läst hittills.

På grund av tiden dessa hemuppgifter har tagit i anspråk sen jag kom hem från semestern, så har jag inte hunnit blogga i samma omfattning som jag brukar. Samtidigt som jag försökte skingra mitt dåliga samvete över detta, så funderade jag på varför jag gillar logik så mycket. En av anledningarna, kom jag på, är att det har mycket gemensamt med min favoritsport BJJ.

Hur då, kan man undra? Det ena är något fysiskt och praktiskt, det andra så teoretiskt det kan bli.
Jo, båda dessa företeelser leder till oundvikliga konsekvenser. De förefaller vara höjda över löst tyckande och subjektiva invändningar.

Jag har lagt ner mer än 12 år på träning av traditionella kampsporter och där kunde alltid någon finurlig typ säga:
-Men tänk om jag gör så här då? Då kommer kanske inte din teknik fungera.
Huruvida tekniker fungerade eller inte, baserades i de traditionella kampkonsterna inte sällan på något högst teoretiskt resonemang eller utifrån en konstgjord situation med förutbestämda rörelser där motståndaren spelar med. I mina ögon påminner därför traditionell kampkonst mer om dans eller teater, än realistisk kampträning. Lyckligtvis kom jag till denna insikt stillsamt, men ibland kan uppvaknandet till verkligheten bli brutalt.

Om du får in ett ledlås eller en strypning från BJJ, så kan personen i fråga tvivla och resonera bäst han vill. Ger han inte upp, så kommer han få sin led sönderbruten eller somna in. Det är en oundviklig konsekvens på samma sätt som när ett argument är logiskt giltigt så måste slutsatsen vara sann, om premisserna är det. Några alternativ finns inte.

Tyvärr är det nu för sent att anmäla sig till höstens logikkurs, men det är inte för sent att börja träna på Europas bästa BJJ-klubb!

Inga kommentarer: