fredag, januari 30, 2009

Hélio Gracie 1913-2009

Igår dog Hélio Gracie, 95 år gammal. Han anses vara en av dem som skapade Brasiliansk jiu-jitsu, en kampsport som formligen revolutionerade kampsportsvärlden med sina effektiva marktekniker. Under sina tidigare år så gick han många matcher som han ofta vann, men ibland förlorade. Även då han förlorade gav han dock inte upp. Hellre lät han sin motståndare bryta av hans ben. Ovanligt tuff eller bara onödigt macho? Det ligger förmodligen i betraktarens ögon.


Själv har jag bara sett honom på avstånd under tävlingar jag ställde upp i när jag bodde i Brasilien. Så jag fick aldrig tillfälle att lära känna honom personligen. Ändå vill jag med detta blogginlägg skänka honom en tacksamhetens tanke för allt han har uträttat. Hade det inte varit för honom, så hade jag inte tränat den sport jag älskar mest av allt idag.

1 kommentar:

Sara Ödmark sa...

Fin bild! Han ser ut som en cool snubbe.