söndag, februari 24, 2008

De skattesänkande borgarna?

Vänstern brukar ofta skrämmas med att om borgarna får makten så kommer det leda till massiva skattesänkningar. Vargen kommer, typ.

Om det ändå vore så väl.

Trots att Ali Esbati är övertygad om att vi "har en av Europas mest aggressiva högerregeringar", så fick staten in dryga 29 miljarder mer 2007 än året innan. Tror någon att dessa miljarder kommer delas ut till folket igen? Det lilla hopp som återstod försvann när den borgliga regeringen förklarade att den står fast vid att överskottsmålet ska bestå under hela mandatperioden, vilket innebär en överbeskattning på 170 miljarder kronor.

Som jag påpekat tidigare så förstår jag inte vitsen med maktskiftet om borgarna bara ska bli lite bättre socialdemokrater.

Kan inte den riktiga vargen komma snart?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Muahahahahah "Jag är vargen; jag är vargen du trodde var död..."

Anonym sa...

Är inte bufferten bra att ha i dessa dar när många ekonomer pratar om att USAs ekonomi ska falla ihop närsomhellst?

Har man en buffert så har man möjlighet att spendera mer vid en lågkonjunktur.

Borg har väl insett att Keynes inte var så dum trots allt :)

Marcus sa...

Nja, jag tror inte Borg blivit Keynesian..