onsdag, juli 23, 2008

The sad state of swedish liberalism

Då jag är med i liberala studenter så får jag hem en liten tidning som heter Radikalt forum. I senaste numret funderar Joakim Storeide kring varför andra ungdomsförbund hade så lite fördomar om LUF:are. Är vi identitetslösa undrar han? Jag tror han är något på spåren.

Låt mig återge ett litet urval ur ovan nämnda tidning för att ringa in problematiken. I en krönika argumenterar Gustav Nordin för att "tillgänglighet är frihet" och talar sig där varm för statligt organiserad handikappolitik. Vilket implicit bygger på en tämligen problematisk frihetssyn där frihet inte längre betyder frånvaro av tvång, utan tillgång till andras resurser.

I en annan artikel så argumenterar Eric Wahlberg och samma Gustav Nordin som ovan för lagen om hets mot folkgrupp och mot LUF´s egna handlingsprogram. Med andra ord så tycker de att det är önskvärt med diffusa inskränkningar i yttrandefriheten.

Ingen mindre än självaste Ordföranden för LUF Storstockholm, Christoffer Fagerberg landar i en märklig krönika i slutsatsen att vi bör göra motstånd om staten ytterligare vill utöka övervakningen. I FRA-frågan däremot tycker han "tyvärr" att vi måste "gilla läget". Så moget.

Helena Hellström Gefwert ondgör sig i en debattartikel över att vi ser få kvinnliga toppar i näringslivet och passar i samma artikel på att hylla Claes "bojkotta Fotbolls-VM" Borgström. Ni vet han som anser att Bildt kränker mänskliga rättigheter för att han inte skakar tass med tillräckligt många kvinnor när han är utomlands. Borgström tillhör även skaran som anser att män har en kollektiv skuld för mäns våld mot kvinnor och således bör betala en särskild "mansskatt".

Glöm förebilder som Mill, Bastiat, Nozick och Hayek. För dagens "liberaler" är det kollektivistiska sossar som gäller.

När slutligen Linda Nordlund, som kandiderar till förbundsstyrelsen, blir intervjuad så berättar hon att hon har en riktig hjärtefråga som hon inte tänker kompromissa om. Nämligen "queerperspektivet inom jämställdhetspolitiken"..

Visst kan man ha alla dessa åsikter ovan. Med en stor portion god vilja kan man kanske även tycka att det är liberalt. Men jag förstår inte namnvalet på tidningen. Min 91-åriga mormor är mer radikal.

11 kommentarer:

Patrick sa...

Som gammal redaktör för RF kan jag ju kosta på mig att kommentera... =)

First off så är det Luf Storstockholms tidning, inte Liberala studenters. Second så är det en debattidning, vilket gör att det är både social- och mindresocial-liberaler som skriver i den. I de två senaste numren har det varit intervjuer med Hax och Norberg liksom ett flertal mer högerliberala artiklar. Bland annat har jag skrivit om avskaffande av partistödet.

Vad gäller namnet så startades tidningen 1968 av Olle Wästberg och Staffan Thorsell, i samband med att dåvarande FPU Stockholms län respektive stad gick ihop och bildade ett gemensamt distrikt. (Sedan dess är det distriktets tidning.) Namnet får väl sägas avspegla tidsandan...

När RF var som störst, på Peter Wolodarskis tid som redaktör, hade den en upplaga på över tio tusen.

Slutligen kan jag säga att det i alla fall på min tid som redaktör rådde viss brist på spontaninskickade artiklar, så tidningen skulle säkerligen ta in en artikel av dig. =)

Marcus sa...

Hej Patrick,

jo jag visste att det inte är liberala studenters egen tidning, men att jag får den tidningen måste väl då bero på att LS står under LUF på något vis?

Jag har också tagit del av de andra numren du nämner, och de var såklart bättre.. :-)

Jag skickade faktiskt in en lite redigerad version av detta blogginlägg till dem, får se om de tar in den. Jag kan medge att min argumentation inte var så uttömmande, men kanske går poängen fram ändå.

Marcus sa...

Förresten, tack också för informationen om historien kring tidningens namn och tillblivelse. Jag kan villigt erkänna att mitt ironiserade över namnet mest var för att få till en lite provocerande slutknorr på inlägget. ;-)

Daniel Andersson sa...

Halloj Marcus!

Som vice ordförande för LS tar jag mig friheten att svara på frågan om organisationen du ställde i det första svaret till Patrick...(och hoppas att han inte blir gramse på mig för det ;-P)
Liberala studenter är formellt ett nätverk under Luf på det nationella planet sedan 90-talet. Så för att vara medlem i Liberala studenter så är du även medlem i Luf.
Så troligen är det så att du får Radikalt forum hem till dig därför att du står som hemmahörande i det distriktet.
Den tidning som du skall få hem som medlem i Liberala studenter är Liberal Debatt, en fristående tidskrift som en gång i tiden skapades av Liberala studenter.

Sedan är de lokala klubbarna organiserade på lite olika sätt, vissa är egna organisationer och juridiska personer, andra klubbar funkar som delar av luf: s klubbar och distrikt... lokala klubbar innom LS åtnjuter en hög grad av autonomi vilket har att göra med den platta organisationen, ingen klubb är den andra lik.

Lev väl!

/Daniel

Patrick sa...

Bra bra, det gör nog gott att ge ungdomarna lite mothugg. =)

Anonym sa...

Hej!

Om Radikalt Forum är vänster eller höger brukar diskuteras - efter att de två senaste numren innehållit stora intervjuer med HAX och Johan Norberg, artiklar som utifrån ett libertarianskt perspektiv argumenterade mot feminismen etc. är det inte så konstigt att det senaste numret blev en motreaktion. Men man ska inte dra några större växlar på huruvida det speglar Luf i helhet, eller för den delen distriktet.

Våra kampanjer under våren tycker jag har varit både radikala och liberala: Fri invandring, motkampanj mot Kleindoktrinen och inte minst FRA (där LUF Storstockholm var det första distrikt som gick ut och krävde att länets riksdagsledamöter skulle rösta nej om vi skulle stödja dem i framtiden).

Lite roligt i sammanhanget är att förra gången vi blev omnämnda på ledarplats (i Barometern, kanske inte lika fancy som SvD :-) ) var det för att Naomi Klein ägnat en hel intervju i P1 åt att skälla på oss. Vi delade nämligen ut Johan Norbergs Cato-rapport om faktafelen i hennes bok Chockdoktrinen när hon höll föredrag på Södra Teatern, och med oss hade vi skyltar med Milton Friedmans porträtt och texten "Friedmanite to the core - LUF Storstockholm". Naomi Klein sa till Aftonbladet att "förr var det extremvänstern som stod på trottoaren. Kanske är det här början på en ny era av nyliberal trotskism. Kom ihåg var ni såg det först." Så är LUF Storstockholm oradikala såssar eller nyliberala trotskister? Jag tror att det ligger i betraktarens öga...

Slutligen - Radikalt Forums uppgift är att skapa debatt, och det måste man säga att de lyckats med i detta fall!

Hälsningar
Linda Nordlund

Anonym sa...

Trevligt med reaktioner på RF. Jag ser fram emot ditt inlägg som du skickat till RF.

Sedan hoppas jag att du kommer på några av våra aktiviteter för att diskutera liberal ideologi, jag förstår inte hur du ser Mill som liberal eftersom han i första hand var utilitarist... Så pass kollektivistiska är vi inte... ;)

Angående FRA, vill du fälla en borgerlig regering för FRA-lagens skull, och instifta en sosse-regering som ändå kommer stifta en liknande lag? Eller ska vi försöka jobba för att FRA-lagen dras tillbaka av regeringen alternativt faller i en ny riksdagsvotering med hjälp av liberaler i riksdagen i höst? Svaret är nog ganska givet eller hur? Därmed får vi gilla läget att försvarsministern heter Tolgfors även i fortsättningen med risk för att fler liknande förslag dyker upp i framtiden. Och då får vi göra så mycket motstånd som möjligt igen.

Hoppas du reagerar på fler nummer av vår tidning.

mvh
Christoffer Fagerberg

Marcus sa...

Hej allihopa! Ursäkta ett lite sent svar. Hela gårdagen och idag har tillbringats ömsom i solen, ömsom i havet ute i skärgården. Fjärran från ideologiska debatter i bloggosfären.

Ska försöka besvara er i tur och ordning.

Daniel: Tack för förtydligandet angående LS och LUF. Det låter bekant. Förmodligen har något förklarat det där för mig tidigare, men jag är bra på att glömma. Tidningen Liberal Debatt får jag också hem, och med tanke på att medlemskapet i LS kostar 40 kronor/år så tycker jag det är en mycket prisvärt.


Patrick: Jag gör vad jag kan. ;-)

Marcus sa...

Linda: De kampanjer du nämner som ni genomförde under våren tycker jag låter jättebra.

Angående FRA och erat stöd, då förmodar jag att ni nu inte stöder länets folkpartistiska riksdagsledamöter längre?

Jag menade inte heller att döma ut hela LUF med mitt blogginlägg, utan jag vill, precis som ni, bidra till att skapa vad jag tycker är en viktig debatt kring värdefrågor. Något som tydligen även de mer etablerade och stora opinionsbildarna (exempelvis SvD´s ledarblogg) verkar tycka är angeläget. Och det kan man nog säga att vi alla lyckats bidra till.

Marcus sa...

Christoffer: Det jag skickade till RF är i stort sett blogginlägget ovan, kanske med lite mer stavfel och missade ord.. ;-)

Alla som läser RF kanske inte följer bloggosfären (speciellt inte på sommaren), så det kanske inte skadar att debatten får gå ett varv till i tryckt form? Tack också för inbjudan till träffar för att diskutera liberal ideologi, det gör jag gärna. Senast för min del var det ”Akademi Liberal” tillsammans med bl a Patrick Krassén, Erik Åslin och Peter Giesecke. Det var skoj.

Angående Mill, visst var han utilitarist, men jag nämnde honom främst med tanke på de som försvarade lagen om hets mot folkgrupp. Just på yttrandefrihetens område var Mill väldigt liberal och hade han läst deras artikel hade han nog vänt sig i sin grav..

Angående FRA och att fälla en borgerlig regering, så kan inte svaret bli annat än mycket hypotetiskt, inte minst eftersom jag inte är Riksdagsledamot. Men för mig skulle det främst vara en samvetsfråga, därför tycker jag inte svaret är så givet som du verkar tycka. Kan man leva med sig själv om man röstar för något så pass oliberalt? Jag tror inte jag skulle det. Det skulle kännas ”smutsigt”. Att några andra eventuellt skulle rösta likadant är för mig inte en giltig ursäkt. Jag kan bara ta ansvar för mina egna handlingar. Inte andras. Om det då skulle fälla den nuvarande regeringen så hoppas jag att det skulle bli en nyttig läxa för dem. Om de ändå skiter i grundläggande liberala värderingar så spelar det faktiskt inte mig någon roll vem som sitter vid makten. Det blir ungefär samma skit.
Så nej, jag tycker inte man ska ”gilla läget”.

Ska man bli politiker så kanske det är bäst att lära sig att kompromissa med sitt samvete. Förmodligen är det därför jag inte vill bli politiker.

Anonym sa...

"Förmodligen är det därför jag inte vill bli politiker."

... ännu :-)